Home > من و تهدیدها > پاساژگردی – ۳

پاساژگردی – ۳

با توجه به مطالب ذکر شده، پاساژ علاوه برکارکرد اصلی خود(مصرف وخرید )،کارکردهای پنهانی نیز دارد که شامل تفریح وخوشگذرانی، ارتباط برقرارکردن با جنس مخالف، دیدار با دوستان، الگو برداری و … است.

شیوع پاساژگردی یا بازارگردی منجر به آشنایی  افراد با مدهای غیر اصولی و افزایش هزینه ها می شود، زیرا آنها با دیدن مد جدید احساس نیاز و تلاش می کنند تا به هرطریقی که شده خرید وسایل جدید را در فهرست نیازهای خانواده جای دهند که سبب هزینه های کاذب ،مصرف گرایی، تجمل گرایی و همچنین بسیاری از مشکلات مانند: انحرافات اجتماعی، فساد، بی هویتی، فردگرایی، افسردگی، تنش های روانی و … می شود که مسلما نشان از عدم برنامه‌ریزی صحیح گذران اوقات فراغت است.

نکته قابل توجه اینکه انسان تمایل دارد در اوقاتى که از کار اجبارى و وظیفه‌اى فارغ مى‌شود به تفریح و یا سرگرمى بپردازد. در فرهنگ غنی اسلام تفریح از مراحل تکامل و رشد شخصیت فردی و اجتماعی انسان به حساب می‌آید. همچنین امروزه روانشناسان معتقدند که تفریح و سرگرمى نقش مهمى در پرورش قواى جسمانی، فکری، اخلاقى و رفتارى افراد دارد و چنانچه از این اوقات به‌خوبى و به طرز صحیح استفاده شود در پیشگیرى از انحرافات و کجروى‌ها  اجتماعی مى‌‌تواند به‌نحو چشم‌گیرى مؤثر باشد.بنابراین اوقات فراغت می تواند فرصت مناسبی برای کارها و فعالیت های مثبت و سازنده ای باشد که به فرد امکان رشد و شکوفایی می دهد و  مسلما برای جامعه هم مفید است  به تعبیر دیگر می توان گفت باید افراد فرصت‌هائى داشته باشند تا هدف‌هاى مشخص و معینى را دنبال نمایند تا از این طریق به رشد همه‌جانبه شخصیت خود بپردازند.

پس لازم است مسئولان نهادهای فرهنگی – اجتماعی و متولیان امور اداره شهرها ایجاد مکانهای تفریحی مناسب، سالم و سازنده، برای جوانان ، نوجوانان وحتی میانسالان و سالمندان را در اولویت کار خود قرار دهند.

Check Also

یک دوربین و دو تصویر

تصویر اول اسمش را در روزنامه دید. با رتبه بالایی قبول شده بود. باید از …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *