Home > من و جامعه > پرونده مشارکت زنان ایرانی در دفاع مقدس- قسمت سوم

پرونده مشارکت زنان ایرانی در دفاع مقدس- قسمت سوم

مقدمه:

در سازمان مطالعات علوم انسانی ما، کمیسیون حقیقت­یاب تشکیل شد. ماموریت ما این بود که ظرف سه ماه، پرونده جامعی از مشارکت زنان ایرانی را در جنگ ۸ ساله تدوین کنیم. من به عنوان مدیر پروژه ده تن از بهترین محققان مسلط به زبان فارسی و دانشجویان ایران­شناسی را به کار گرفتم.

تمام منابع تحقیقی از قبیل کتاب، روزنامه و نرم افزارهای مرتبط را در اختیار گروه قرار دادم.

یکی از مهمترین منابع ما، منشور سخنان رهبر انقلاب اسلامی بود که در طول سالهای پس از جنگ درباره این موضوع با مردم مطرح کرده بودند.

این پرونده در هشت فصل تقدیم می­شود.

 

قسمت سوم

روانشناس تیم از زاویه جدیدی بحث امروز را آغاز کرد. او گفت: خانواده­محوری،‌ اساس فرهنگ و سنت ایرانیان بوده است. از سویی در تعریف فرهنگی ایران، جایگاه زن در خانواده، ستون عاطفی و مدار محبت است. این محبت، احساس تعهد و مسئولیت پذیری مردان را دوچندان می­کند. به طوری که دفاع از امنیت و جان خانواده در کنار دفاع از خاک میهن، انگیزه کاملتری را برای مرد مبارز در میدان جنگ رقم می زند. اما آنچه برای من مبهم مانده این است که چه عامل انگیزشی می­تواند زن را از فطرت خود که کانون خانواده است به سوی جبهه و جنگ بکشاند؟

از طرف دیگر نکته­ای را باید مورد توجه قرار دهیم و آن اینکه همانطور که می­دانید فاصله بین پیروزی انقلاب ایران و جنگ، بازه زمانی خیلی کوتاهی بوده­است. مدت زمانی حدود یک سال و نیم! از این رو مردم با همان روحیه مصمم، به دفاع از انقلاب به دست­آمده، شتافتند.

می­خواهم نکته روانشناسی جالبی را به عرض شما برسانم. اینکه به نظر من طراحان جنگ عراق علیه ایران، عجله کردند! آنها در معادلات خود، قدرت پنهان این روحیه را نادیده گرفتند! برای مثال نوه یکی از انقلابیون مبارز به نام نواب صفوی، در امتداد روحیه انقلابی پدربزرگش، به همراه شوهر خود به جبهه­های غرب ایران می­شتابد تا با خبرنگاری و عکاسی به ثبت و انتقال وقایع بپردازد. پس از پیکار تن به تن همسرش با دشمن و شهادت وی، این زن که نامش فاطمه سادات نواب صفوی است، دلاورانه در کنار رزمندگان با خون همسرش پیمان می­بندد که جهاد او را ادامه دهد. برای همین به عنوان دیده­بان به طرف بهمن­شیر رفته و با اطلاعات مؤثر و مفیدی که از موقعیت دشمن داده، در موفقیت عملیات، نقش تعیین­کننده­ای را ایفا می­کند. این بانوی چریک وقتی پیکر شهیدی را با خود حمل می­کرد، موفقیت عملیات را اعلام نمود.[۱]

در همین موقع محققی که بر روی کلام رهبر ایران به صورت تطبیقی کار می­کرد، عبارتی از منشور را به عنوان پاسخ روانشناس قرائت کرد: زن مسلمان ایرانی، تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان، گشود و ثابت کرد که می­توان زن بود، عفیف بود، محجّبه و شریف بود، و در عین حال، در متن و مرکز بود. می­توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز، سنگرسازیهای جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.[۲]

 


[۱]  خرمشهر در جنگ طولانی، مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ، ص ۳۹۶

[۲]  پیام مقام معظم رهبری به کنگره هفت هزار زن شهید کشور۱۳۹۱/۱۲/۱۶

Check Also

پرونده مشارکت زنان ایرانی در دفاع مقدس- قسمت۵

در آن دوران سخت، نقش زنان، یک نقش فوق‌العاده بود؛... نقش زنان مباشر در میدان جنگ، در کارهاى پشتیبانى و بعضاً بندرت در کارهاى عملیاتى و نظامى- که من بخش کارهاى پشتیبانى‌اش را خودم از نزدیک در اهواز دیدم- یک نقش فوق‌العاده بود...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *