Home > من و خانواده > چگونه عادت به حجاب در کودکان را به باور آن در بزرگسالی تبدیل کنیم

چگونه عادت به حجاب در کودکان را به باور آن در بزرگسالی تبدیل کنیم

پوشش زن در فرهنگ ملی و اسلامی ما از جایگاه بلندی برخوردار است و لزوم آن نه تنها در میان همه مذاهب اسلامی، بلکه در همه ادیان الهی مورد اتفاق است و این حکم به دلیل بیان آن در قرآن ابدی و دائمی است؛ قرآن کریم تمایل به پوشیده بودن را از امور فطری و درونی انسان می‌داند که از آغاز خلقت آدم و حوا در نهاد انسان به ودیعه گذاشته شده است.

خداوند در قرآن به پیامبر اسلام (ص) خطاب می‌کند که به مردان زنان باایمان فرمان دهد تا برای پاسداشت پاکی‌ها و فضایل و رسیدن به کمال، نگاه‌های خویش را از نامحرم فروکاهند و دامان (عورت) خویش را بپوشانند و به زنان باایمان فرمان دهد که اندام‌ها و زینت‌هایشان را در برابر نامحرمان آشکار نسازند و خود را با مقنعه‌ها و چادرهایشان بپوشانند و با حفظ حریم در برابر مردان نامحرم و پرهیز از هر گونه رفتار تحریک‌آمیز، سلامت جامعه را پاس داشته و خود را نیز از آزارها و مزاحمت‌های هوس‌رانان مصون و محفوظ دارند. روایات منقول از معصومان (ع) در تفسیر آیات حجاب و همچنین شان نزول این آیات نیز موید و مکمل همین معناست. لذا از وظایف حکومت اسلامی است که این وظیفه دینی را تبلیغ‌ و ترویج کرده و برای تحقق آن در جامعه برنامه‌ریزی و فرهنگ‌ سازی کند.

بدون شک برنامه ریزی در جهت القای فرهنگ جدید در جامعه نیازمند آینده پژوهی و آینده  نگری قوی و برنامه ریزی بر روی اقشار مختلف اجتماع است . یکی از مهمترین و  در واقع اصلی ترین اقشار جامعه هدف در طرح های مهم  و انگیزشی فرهنگی قشر خردسال و  کودک هستند چرا که فرهنگ  اگر از کودکی به  افراد اموزش داده شود و  تبلیغات  در خصوص پذیرش آن  از کودکی در افراد ایجاد شود  در بزرگسالی راحت تر و سهل تر می توان  از افراد  جامعه انتظار عمل بدان را داشت  .

تلاش و  برنامه ریزی  در جهت فرهنگ سازی و تبلیغات صحیح در راه فرهنگ گزینی اگر از عنفوان کودکی شکل بگیرد بی شک  نیاز نیست تا حکومت اسلامی برای اجرای این حکم در بزرگسالی  به روش‌های عقوبتی، تنبیه و تعزیر متوسل شده و اجبار و الزام قانونی برای آن داشته باشد، امری است که نه از ناحیه شرع مقدس تایید شده و نه در تاریخ اسلام و سیره پیامبر و ائمه معصومان نمونه‌ای برای آن یافت می‌شود و نه سیره عقلا موید آن است؛ بنابراین لازم است حکومت برای پیاده‌سازی ارزش‌های دینی از جمله پوشش در یک جامعه، اولا از روش‌های اثباتی استفاده نموده و در جهت ارتقای سطح علمی و معرفتی انسان‌ها بکوشد و بهره‌گیری از روش فرهنگ‌سازی و تعلیمات غیرمستقیم را مقدم دارد.

از طرفی خانواده ها نقشی اصلی و  محوری در ترویج حجاب در بین کودکان و  خردسالان خود  دارند.مادرانی که خود  مقید به  حجاب و احکام نیستند  و  یا تقیدی به رعایت ان  برای کودکان خود ندارند نمی توانند  دختر جوان و  نوجوانی محجبه تربیت کنند و  در واقع سنگ بنای رعایت عفاف و حجاب دختران در بزرگسالی بدون تردید فرهنگ صادره از سینه مادر به  قلب پاک و بی آلایش دختر خردسال  است که در بزرگسالی متجلی می گردد. در حقیقت باید اذعان داشت  تربیت دینی و نهادینه کردن آموزه‌های دینی در کودکان و نوجوانان سبب مصونیت آنان از آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی می‌شود؛ زیرا دلیل بروز بسیاری از رفتارهای ناهنجار، نداشتن تربیت دینی و اخلاقی است. درونی شدن ارزش‌هایی مانند حجاب سبب مقاوت بیشتر آنان در برابر این کج‌روی‌ها می شود. والدین و مربیان اگر بخواهند کودکان را با حجاب آشنا و در وجود آنان نهادینه سازند، باید از کودکی و نوجوانی شروع کنند. در نظام تربیتی اسلام، آغاز تعلیم و تربیت با روش‌شناسی و بررسی شیوه‌های صحیح تربیتی، جایگاه ویژه‌ای دارد. درخت پرثمر تربیت آنگاه به بار می‌نشیند که نظریه‌های تربیتی در قالب شیوه‌های صحیح و درست به اجرا درآید. در واقع بکارگیری روش‌های الگوآفرینی، محبت، تشویق، بصیرت‌بخشی و قصه‌گویی مؤثرترین روش‌های والدین و مربیان برای درونی کردن حجاب در کودکان و نوجوانان به شمار می‌آید.

علی الخصوص نقش پدران  در مورد دختران به  جهت عشق ذاتی ای که  دختر نسبت به  پدر خویش دارد از جایگاه والایی برخوردار است.دختران خردسال  غالبا در پی انجام اموری هستند و  تاکید و تایید پدر را به  همراه دارد لذا اگر پدر خود  مقید به  عفاف باشد و حجاب را برای خانواده خود  اولویت تربیت و  سبب سعادت مندی خانواده بداند و  در راه احیای ان  بکوشد دختر خردسال نیز به  واسطه این  تاکیدات در کودکی بر این  امر مداومت و  طبیعتا به  عادت بدل و در پی آن  در بزرگسالی به  باور تبدیل خواهد شد.

اینگونه است که مرد و زن عفیف و نجیب در جایگاه خانواده الفبای عفاف و حجاب را به فرزندان خود برای حضور سالم در اجتماع آموزش می دهند و راه رشد و پیشرفت را در ابعاد انسانی ،خانوادگی برای آنها فراهم می آورند و والدین عفیف و نجیب فرزندانی شایسته و سالم تربیت می کنند و با حضور عفیفانه و نجیبانه خود در خانه و خانواده فضای سالمی را پدیدار می سازنند که موجب تحکیم خانواده و تربیت معنوی فرزندان می گردد و اینچنین تکامل خانوادگی در سایه سار قرآن شکل می گیرد.

………………………………..

منابع :

نقش عفاف و  حجاب در تربیت معنوی انسا ن ها – سید محمد رضا علاءالدین ص ۱۳۹

شیوه های موثر نهادینه کردن عفاف و حجاب در کودکان و نوجوانان-محمد رضا جوادی یگانه- مجله جامعه شناسی – بهار ۸۸ –  ص ۳۹

نهادینه سازی عفاف و حجاب در جامعه – مجید مختاریان پور-مجله تحقیقات فرهنگی ایران- شماره  15 ص ۱۱۷

نقش حجاب  در نگرش و  رشد مهارت های اجتماعی- پونه پیروانی – ص۱۸

حجاب در آیات قرآن  با نگاهی به روایات – سید جعفر حق شناس-ص۸۸

Check Also

ردپای عاشورا در شعر پارسی

 ردپای عاشورا در شعر پاارسی ؛تاثیرات واقعه عاشورا بر اشعار شاعران پارسی گوی ایران از …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *