Home > من و تقویم > امام خمینی ؛ کرامت بخش زنان در عرصه بین الملل

امام خمینی ؛ کرامت بخش زنان در عرصه بین الملل

از آن هنگام که طلیعه اسلام در ایران  تابید و  ایران مزین  به  خورشید اسلام گشت برگ جدید و راه نوینی در نوع نگاه و  نگرش به  مقام  زن  پدیدار شد.نگاه  سراسر مهر و  احترام  امیز اسلام  به  زن  در احکام و  آیات قرآن متجلی شد و روح والای ان  بر پیکره جامعه دمیده گردید.زنان  جایگاه  رقت بار خود را به  عنوان  مایملک پدران و  شوهران خود را  به  مدد ظهور اسلام نهادند و  بر اساس معیار دین  جایگاه مستقل یافتند. در این  مقاله فارغ از این  که زنان  طی قرون متمادی تا  چه میزان بر جایگاه واقعی خود  دست  یافته اند  و  چه اندازه  خوانش ها ی غلط و متفاوت از دین راه را بر دستیابی زنان  به  حقوق خود  ناهموار نموده است  اما به  بررسی و  تبیین  زاویه  نگاه و نوع نگرش امام  خمینی به  عنوان  شخصیتی بلامنازع در تبیین تئوری های اسلام در همه حوزه  ها خاصه   حوزه  زنان  و نقش این  نگرش در پیشبرد و ارتقا جایگاه زن مسلمان ایرانی در عرصه  بین المللی خواهیم  پرداخت.

آنچه مسلم است این   که انقلاب ایران به‌ طور کلی و اندیشه حضرت امام خمینی(ره)به طور خاص دیدگاه حاکم بر زن مسلمان را تغییر داد. البته باید گفت که مشارکت سیاسی و بها دهی به  زن  در عرصه بین المللی  محدود به‌ مشارکت توده مردم از جمله زنان در انتخابات ادواری و تظاهرات‌ و راه‌پیماییها نیست،بلکه نوع دیگر مشارکت‌ سیاسی در بعد نخبگان ولایت سیاسی جامعه، مشارکت در بخش قانونگذاری و تصمیم‌گیری‌ است . (مقاله تحلیل مفهوم کرامت انسانی در اندیشه سیاسی شیعه؛مطالعه موردی در اندیشه ی امام خمینی نویسنده منصور میراحمدی بهار ۹۳)

 با مروری هر چند اجمالی در  به اندیشه حضرت امام‌ و سیره عملی ایشان  در می‌یابیم که امام از همان نخستین روزهای‌ مبارزه و انقلاب به مشارکت زنان اشاره‌ دارند وبه مناسبتهای مختلف آن را بیان می‌کنند.

نمونه بارز آن  حضور بانوی  مجاهد فقید دباغ در بحبوحه معرفی انقلاب اسلامی در سفر به اتحاد جماهیر شوروی بود .در واقع آن  حجم از اعتماد به  زنان  در آن  شرایط حساس گویای اهمیت و اعتماد بیش از پیش به  بانوان در سیره و عملکرد امام  راحل بوده  است.

امام خمینی به  نیکی دریافتند که حضور بانوان شیعه در عرصه‌های بین‌المللی ، آن هم در عصر حاکمیت اندیشه‌های فمینیستی، ضرورت سیاست‌هایی را آشکار می سازد که بر اساس آنها، باید با این نوع سازمان‌ها مرتبط شد و بر تصمیم‌سازی و رویکردهای مهم در سطح بین‌الملل ضمن  مسلح شدن  به  ابزار تشرع فائق آمد.

و همین  امر منجر به  حضور بیش از پیش زنان  مسلمان  در حوزه های مشارکت  داخلی و  سپس حضور در عرصه های بین المللی گردید و  بی شک  اگر حمایت  ها و  مساعدت های امام خمینی به  عنوان  پیشوا و رهبر نبود  زنان  تا این حد وسیع امکان  مشارکت سیاسی در حوزه  های داخلی و بین المللی را  پیدا نمی نمودند .

آنجا که در پاسخ به  خبرنگار لوگزامبورک تصریح میفرمایند که : اسلام پایه  گذار آزادی برای زن در همه وجودی اوست (صحیفه نور جلد ۴ صفحه ۱۹۲)  و  یا  در جای دیگری که می فرمایند زنان  همچون مردان  باید برای ساختن جامعه فردا بکوشند (صحیفه نور جلد ۵ صفحه ۱۵۳).این ها  همه گویای نگاه باز و  نگرش معتدل ایشان به   حضور اجتماعی زنان  در عرصه های داخلی و بین المللی است .

با  تاکید  بر اندیشه والای امام خمینی پیرامون نقش های اجتماعی و بین المللی زنان و  صدور این الگوی ناب به  جهانیان زن  در جامعه اسلامی از ابژه جنسی فاصله گرفته و به  عنوان یک اندیشه و یک  فکر کار آمد نقش آفرینی می کند .اندیشه  ی والایی که نه تنها  مرعوب نگاه جنس گرایانه غرب به  زن نیست و از وادادگی فرهنگی زنان  غرب گرا حمایت  نمی کند بلکه با  رعایت تمام  حریم هایی که در جهت آزادی هر چه بیشتر زنان  تشریع گردیده است  حضوری موثر و پررنگ از زن  مسلمان  را  ارائه می  دهد .(مجله کیهان فرهنگی مهر ماه ۷۸ صفحه ۱۵۶)

زنان  مبارز  در سال های پیروزی انقلاب اسلامی و شیر زنانی که در سال های دفاع مقدس دوشادوش بلکه پیشگام مردان  در امر جهاد و مبارزه  تلاش می کردند  حاصل اعتماد و  نگاه مثبت امام  به  مقوله حضور اجتماعی زنان  بوده اند  .همچنین  طی سال های پس از جنگ و  در تعاملات بین المللی زنان  مسلمان  ایرانی با  بیانی قاطع به  تبیین  مواضع اسلام در حوزه  زن پرداخته اند که البته شرایط بین المللی جهان معاصر ایجاب می کند  تا  زنان  مسلمان  اندیشمند با  تفقه بیشتر در احکام و  ریشه  یابی احکام  اسلام  و خوانش زنانه از آیات قرآن  همراه با  تدبر و  نگاه غیر سوگیرانه بتوانند   پاسخگوی کافه ی تشکیکاتی باشد که  به  نگاه رئوفانه اسلام و  شریعت به  جنس زن وارد میشود.

Check Also

جایگاه اجتماعی زن در دیدگاه آیت الله جوادی آملی

آیت‌‌ا... جوادی آملی معتقدند که روح چون خدایی است پس زن و مرد ندارد، و همه ­ی انسان ­ها قدرت ترقی و رشد و به کمال رسیدن را به یک اندازه دارند...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *