Home > من و جامعه > مردم و فتنه های منافقین (۲)

مردم و فتنه های منافقین (۲)

به سکوت سراسر درد او می اندیشیم. می دانیم که دارد به حق و ابعاد آن در میان مردم فکر می کند. قفل سکوتش را با پرسش می شکنیم:

 به نظر شما در مقابل حق چه برخوردهایی می توان داشت؟

مردم در برخورد با حق چند دسته اند. برخی به سرعت به سوی حق می شتابند که اهل نجاتند. عده ای به کندی می پذیرند و امیدوارند. گروهی کوتاهی می کنند که گرفتار خواهند شد. (خطبه۱۶)

 

رییس دولت در برخورد با مردمی که دچار اشتباه شده اند و مرتکب خطا گشته اند، چه رفتاری باید داشته باشد؟

از مردم خطاهایی سر خواهد زد و به عمد یا خطا، لغزش هایى خواهند داشت، در آن موارد رییس دولت باید از عفو و بخشایش خویش نصیبشان دهد. همان گونه که دوست دارد خداوند نیز از عفو و بخشایش خود او را نصیب دهد. (نامه۵۳)

 

می گوییم: مشکل زمان ما این است که نمی دانیم کدام حق است و کدام باطل؟ا

امروز ما و شما بر سر دو راهی حق و باطل قرار داریم. با این وجود آن کس به وجود آب اطمینان دارد تشنه نمی ماند.(خطبه۴)

 این پرسش آن قدر برای ما اساسی است که با تمام اشتیاق می گوییم:

ممکن است قدری واضح تر بفرمایید؟

آن کس که از راه آشکار برود به آب می رسد و هرکس که از راه راست منحرف شود سرگردان می ماند.(خ۲۰۱)

 

شما فاصله میان حق و باطل را چقدر می دانید؟

حضرت امیر(ع) دست خود را میان گوش و چشم خود قرار می دهد و می فرماید:

فاصله، همین ۴انگشت است. حق چیزی است که بگویی دیدم و باطل همان است که بگویی شنیدم.(خطبه۱۴۱)

 

با این وجود قبول کنید امروز مسائل به قدری مبهم است که نمی شود فهمید چه کسی راست می گوید!

حق را بشناسید! اهل حق خود شناخته می شوند.(حکمت۲۶۲)

در هرصورت، متاسفانه واقعیت این است که اهل حق خیلی اندکند.

در راه راست ازکمی روندگان نهراسید. زیرا اکثریت مردم بر سر سفره ای جمع می شوند که سیری آن کوتاه و گرسنگی آن طولانی است.(خطبه۲۰۱)

 

حق با شماست! هرکس مسئول اعمال خودش است. اصلا قرار نیست که گناه دیگران را بر ما بنویسند.

ولی همه افراد جامعه در غم و شادی هم شریکند. مگر نه این که شتر ماده ثمود را یک نفر پی کرد ولی عذاب آن همه را دربرگرفت!(خطبه۲۰۱)

این عذاب  چگونه می تواند  با عدالت سازگازی داشته باشد؟

بدین صورت که آن کس که از کار مردمی خشنود باشد، چونان کسی است که همراه آنان بوده و هرکس به باطلی روی آورد؛ دو گناه بر عهده او می باشد؛ گناه کردار باطل و گناه خشنودی به کار باطل.(حکمت۱۵۴)

 

 

اصلا چرا حق همواره با جدال دشمنان روبروست؟

مهم این است که هرکس با حق درآویزد؛ نابود می گردد. (حکمت۱۸۸)

 

درست است .تحمل عدالت و حق بر خیلی ها دشوار و پرهزینه است.

ولی آن کس که عدالت بر او گران  آید تحمل ستم برای او سخت تر است.(خطبه۱۵)

 

این افراد دشمنان عدالت را تشکیل می دهند. به نظر شما شکل گیری این گروه چگونه اتفاق افتاده است؟

همانا شیطان حزب و یارانش را بسیج کرده و سپاه خود را از هر سو فراهم آورده است تا بار دیگر ستم را به جای خود نشاند و باطل به جایگاه خویش پایدار شود.( خطبه۲۲)

 

آیا در این میان ما هم مورد آزمایش هستیم؟

آگاه باشید تیره روزی ها و آزمایش ها همانند زمان بعثت پیامبر(ص) بار دیگر به شما روی می آورد. سخت آزمایش می شوید چون دانه هایی که در غربال ریزند یا غذایی که در دیگ گذارند به هم خواهید ریخت. زیر و رو خواهید شد تا آن که پایین به بالا و بالا به پایین رود. تا آنان که سابقه ای در اسلام داشتند و تاکنون منزوی بودند بر سر کار آیند و آن ها که به ناحق پیشی گرفتند عقب زده شوند.(خطبه۱۶)

 

بنابراین می توان گفت فتنه ها بر مدار تکرار قرار گرفته است؟

روزگار بر آیندگان چنان می گذرد که بر گذشتگان گذشت. اما آن چه گذشت، باز نمی گردد و آن چه هست جاویدان نخواهد ماند. پایان کارش با آغاز آن یکی است. ماجراها و رویدادهای آن همانند یکدیگرند و نشانه های آن آشکار است.(خطبه۱۵۷)

Check Also

او فرزند باقر العلوم(ع) بود…

او فرزند باقر العلوم(ع) بود. دانشمندی که از ماورای علوم افلاکی سحن می گفت. او …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *