Home > من و دخل و خرج > نقش زنان در ترسیم الگوهای اقتصاد مقاومتی (۲)

نقش زنان در ترسیم الگوهای اقتصاد مقاومتی (۲)

نقش زنان در اقتصاد مقاومتی از دو جهت قابل نقد و بررسی است:

الف  از جهت مصرف:

برنامه ریزی جهت مدیریت بهینۀ مصرف

در کوتاه مدت میتوان از دو طریق به اعمال مدیریت در مصرف خانوار پرداخت:

  1. مدیریت  پس اندازها

از جمله عوامل اصلی مصرف نامتعادل خانوار، فقدان مکانیسمی برای مدیریت  پس اندازهای خرُد آنهاست. گروههای متوسط جامعه معمولاً سرمایه های خُردی در دست دارند که به واسطۀ عدم مدیریت صحیح، در نهایت به مصرف مسافرت های پی درپی و پر هزینه، تعویض های مکرر لوازم خانگی و خرید لوازم لوکس غیر ضروری منجر می شود. بنابراین اولین راهبرد کوتاه مدت در زمینه  مدیریت مصرف خانواده، است.

تاریخ گواهی می دهد که زنان ایرانی   در مقام مادری و همسری همواره در مسیر وفاداری و گذشت و قناعت گام برداشته اند و  در راستای بهبود شرایط و  وضعیت اقتصادی خانواده از هیچ کوششی فرو گذار نبوده و  همواره با  مناعت طبعی مثال زدنی در برابر مشکلات و  گرفتاری ها  در کنار همسر  و  فرزندان خود بوده اند .لذا با  وجود این  روحیه والا می توان  تصور کرد و  ارتقا سطح دانش و  بینش  بانوان  با  گذشت و  قناعت پیشه تا چه حد می توان  آمیزه ای از خرد ورزی و انسانیت را شامل شود  تا  نه تنها زن ایرانی با تاسی بر گذشتگان خود و  عینیت بخشی به فرامین دینی در خصوص قناعت پیشگی باشند . آنجا که خداوند متعال  در آیه  34 سوره مبارکه نساء میفرمایند : ……فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَیْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ….. افزون بر این  علم گرایی و  آموزش راه کار های صحیح مصرف و  توسل به  قناعت در جهت مواجهه با اقتصاد مقاومتی و  بکار گیری دانش و  بینش خاص زنانه   در این  حوزه شاکله ای قدرت مند و  ارزش مدار را در خانواده رقم زده و مادر مربی نسلی باشد که با  تکیه بر بازوی خود  بتواند  توسعه پایدار و  مقاوم را از خود به  نمایش بگذارد .

  1.  جهت دهی به مدگرایی

طریق دیگر پرداختن  به  نقش دانش  و  بینش زنانه در برخورد صحیح با  مقوله اقتصاد مقاومتی را می توان در جهت دهی به مدگرایی در بین خانواده و  علی الخصوص  جوانان  دانست، زیرا مسألۀ پیروی از مد در عصر کنونی، اگر قابل مهار نباشد، بی تردید قابل هدایت است. بی توجهی و عقب رفت نهادهای مبلغ سبک زندگی اسلامی، و حضور کم رنگ و یا بیرنگ آنها در این جا به خوبی خود را نمایان می سازد تا جایی که حتی برخی از کودکان و نوجوانان ما عکس قهرمانان داستانهای چینی و ژاپنی را بر روی کیف مدرسه خود میپسندند  در این بین نیز نقش مادر به عنوان  الگو یاری رسان بلامنازع کودک در انتخاب یا عدم انتخاب الگوهای غیر ایرانی و  درگیر شدن  با  مد گرایی است .بدون شک لوح سفید وجود پاک کودک  در دستان مادر خمیر مایه  انسانی خواهد بود که اگر با  دانش و  بینش صحیح تربیت گردد در آینده نه تنها انسان اجتماعی  موفقی خواهد بود بلکه می تواند سکان دار قابل اعتمادی در عرصه مدیریت کلان اجتماعی کشور باشد .

بهره گیری از الگوی مصرف اسلامی در مدیریت خانواده توسط زنان

مدیریت بهینۀ مصرف خانوار زمانی تحقق می یابد که الگوی مصرف فعلی به  سمت اصلاح گرایی حرکت مثبت داشته باشد .  اهمیت  الگوی مصرف اسلامی  خانواده به سمت وجود الگوی مصرف صحیح تا جایی است که از نظر علمی، اولین و مهم ترین قدم برای اصلاح نظام اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف است؛ زیرا غایت تولید

کالا و خدمات در یک کشور مصرف آنهاست. از این رو، حاکمیت مصرف کننده بر اقتصاد یک امر عقلایی است و  حاکمیت زنان به عنوان مدیران بلامنازع خانواده و  برنامه ریزان اصلی سبد غذایی خانوار امری بی تردید قابل توجه و قبول همگان است . بنابراین، اصلاح الگوی مصرف خانوار سر آغازی برای اصلاح تولید و به طور کلی، اصلاح نظام اقتصادی است. لذا توجه زنان به عنوان اصلاح گران الگوهای مصرفی خانواده نه تنها منتج به تضمین سلامت جسمی اعضای خانواده خواهد شد بلکه  خدمت کلان تر و ملی تر آن این است که چرخه اقتصادی کشور با دستان  توانمند بانوان ایرانی است.

براین اساس، می توان اصلاح الگوی مبتنی بر الگوی مصرف اسلامی توسط زنان را راهبرد بلندمدت در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دانست.

ازین روست  که  کارشناسان امر مدیریت  زنان  در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی را  یکی از مهمترین  راهکار های برون  رفت از شرایط سخت اقتصادی می دانند   و معتقدند با  اصلاح روش های فکری و مدیریتی زنان  راه  در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی هموارتر و  روند نیل به  توسعه  پایدار در کشور تسریع می گردد.

Check Also

در حکمت آفرینش چشم‌ها…

  ۱ در روان‌شناسی درسی هست به نام  روان‌ شناسی احساس و ادراک جایی می‌ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *