Home > من و جامعه > رییس جمهور و مردم(۳)

رییس جمهور و مردم(۳)

روابط مردم و رییس دولت چنان در اندیشه مولا، معقول و هدفمند طراحی شده که ما را سخت در فکر فرو برده  است. با خود می اندیشیم چگونه می توان در این حجم مسئولیت، و زمان اندک به آنچه حضرت فرموده اند دست یافت.

نفسی تازه می کنیم و می پرسیم:

در برنامه چندساله ریاست دولت؛ با توجه به اهمیت تمام لحظه هایش و سنگینی بار مسئولیت؛ تخصیص زمان رییس دولت به امور شخصی چگونه باید باشد؟

بخشی از کارها به گونه ای است که فقط باید خودش انجام دهد. مثل پاسخ به کارگزاران دولت؛ در آن جا که منشیان از پاسخ عاجزند. دیگر برآورده ساختن نیاز مردم در همان روزی که بر او عرضه می دارند. اما باید بهترین فرصت را برای خلوت با خدا انتخاب کند؛ اگر چه همه اوقاتش متعلق به خداوند است.(نامه۵۲و۵۳)

 

حقوق متقابل مردم  و رییس دولت را در برابرهم چه می دانید؟

حق مردم بر حاکم آن است که از خیرخواهی آن ها دریغ نورزد و بیت المال را میان آنان عادلانه تقسیم کند. آن ها را آموزش دهد تا بی سواد و نادان نباشند. و آن ها را تربیت کند تا راه و رسم زندگی را بدانند.اما حق رییس دولت بر مردم این است که به بیعت با او وفادار باشند و در آشکار و نهان برایش خیرخواهی کنند. هرگاه آن ها را فراخواند اجابت نمایند و هر زمان فرمان داد اطاعتش کنند.(خطبه۳۴)

 

حال که سخن به این جا کشیده شد بفرمایید پیروی از رییس حکومت چه اهمیتی در سنت های الهی دارد؟

اگر مردم در پیروی از حکومت و رییس آن اخلاص نداشته باشند خدا دولت اسلام را از آنان خواهد گرفت. به طوری که هرگز به آنان باز نخواهد گردانید و در دست دیگران قرار خواهد داد.(خ۱۶۹) اما مردم با پیروی از حاکم از اندوه بیراهه رفتن در امان می مانند و بار سنگین مشکلات را از دوش خود برمی دارند.(خ۱۶۶)

 

آیادر نظر رییس دولت باید همه مردم  یکسان باشند، یا با گروه خاصی برخورد  ویژه ای لازم است؟

باید کار مردم در آنچه حق است نزد حاکم یکسان باشد. زیرا در ستمکاری بهایی برای عدالت یافت نمی شود.(نامه۵۹) اما من با دوکس پیکار می کنم. کسی چیزی را ادعا کند که از آن او نباشد و آن کس که از ادای حق سر باز زند.(خ۱۷۳)

 

  بیان حقیقت از سوی رییس دولت در برابر مردم، تا چه ضرورت دارد؟

رییس دولت باید با مردم به راستی سخن گوید تا پراکندگی مردم را به وحدت تبدیل کند و اندیشه خود را برای پذیرفتن حق آماده گرداند.(خطبه۱۰۸)

 

شما تا چه حد به این مسئله توجه داشته اید؟

تا حدی که واقعیت ها را برای مردم شکافتم؛ چونان شکافتن مهره های ظریف و حقیقت را از باطل چون شیره درختی که از بدنه آن خارج شود بیرون کشیدم.(خ۱۰۸)

یعنی تمام دانستنی ها را بر مردم عرضه نمودید؟

اگرمردم همانند من بر آن چه ازآنان پنهان است باخبر می شدند از خانه ها کوچ می کردند. در بیابان ها سرگردان می شدند و بر کردارشان اشک می ریختند و چونان زنان مصیبت دیده بر سر و سینه می زدند. سرمایه خود را بدون نگهبان و جانشین رها می کردند و هرکدام از آنان به کار خود می پرداختند و به دیگری توجه نداشتند.(خ۱۱۶)

 

شگفت زده می گوییم: پس گاهی سکوت و کتمان حقایق ضروری است.

این که سکوت برگزیدم از علوم و حوادث پنهانی خبر دارم که اگر بازگویم مضطرب می گردید چون لرزیدن ریسمان در چاه های عمیق.(خ۵)

 

با این همه دشواری مسئولیت، آیا چیزی برای شادمانی رییس دولت وجود دارد؟

باید خوشحالی او تنها از چیزی باشد که در آخرت برایش مفید است و اندوه او برای از دست دادن چیزی از آخرت باشد.(نامه۲۲)

 

کدام گروه از مردم باید در نظر رییس دولت در اولویت باشند؟

همه اقشار گوناگون به مقداری که امورشان اصلاح شود بر زمامدار حقی مشخص دارند و زمامدار از انجام آن چه خدا بر او واجب کرده است نمی تواند موفق باشد، جز آن که تلاش فراوان نماید و از خدا یاری بطلبد و خود را برای انجام حق آماده سازد و در همه کارها چه آسان و چه دشوار شکیبایی ورزد.(نامه۵۳)

 

چرا توجه  ویژه به خواص در برنامه های شما معنایی ندارد؟

زیرا خشم توده مردم، خشنودی خواص را بی اثر می سازد. اما ناخشنودی خاصان با رضایت عموم جبران پذیر است. (نامه۵۳)

 

ممکن است بفرمایید منظور شما از خواص چه کسانی هستند؟

خواص و نزدیکان کسانى هستند که به هنگام فراخى و آسایش بر دوش حاکم بارى گران‏اند و چون حادثه‏اى پیش آید کمتر از هر کس به یاریش برخیزند. خوش ندارند که به انصاف درباره آنان قضاوت شود. اینان همه چیز را به اصرار از والى مى‏طلبند و اگر عطایى یابند، کمتر از همه سپاس مى‏گویند و اگر به آنان ندهند، دیرتر از دیگران پوزش مى‏پذیرند. در برابر سختی هاى روزگار، شکیبایی شان بس اندک است. اما ستون دین و انبوهى مسلمانان و ساز و برگ در برابر دشمنان، عامه مردم هستند، پس، باید توجه حاکم به آنان بیشتر و میل او به ایشان افزونتر باشد. (نامه۵۳)

 

چه رازی را در یکسان نگریستن به مردم در نظر گرفته اید؟

این که باعث می شود زورمندان در ستم من طمع نکنند و ناتوانان از عدالت من مایوس نگردند.(نامه۴۶)

ادامه دارد.

Check Also

زنگ خطر…

خانواده به عنوان نخستین نهاد اجتماعی است که بر اساس ازدواج بین دو جنس مخالف شکل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *