Home > من و خانواده > معیارهای همسرگزینی در اندیشه اسلامی

معیارهای همسرگزینی در اندیشه اسلامی

معیارهای ازدواج به معیارهای (اولیه (بایسته و( ثانویه (شایسته تقسیم میشود. برخورداری از معیارهای اولیه در هر زمان و مکانی ضروری است، ولی ملاک های ثانویه بر حسب شر ایط زمانی و مکانی قابل تغییر و بازنگری است و پس از وجود ملاکهای اولیه اهمیت می یابد.

در این شماره  و  شماره  بعدی  به  بیان ملاک ها و معیار های بایسته و  شایسته در ازدواج اشاره  خواهیم  داشت .

الف. ملاک های اولیه و بایسته

رسول خدا می فرمایند اگر کسی به عنوان خواستگاری به نزد شما آمد موارد  زیر را در او سنجش کنید

ایمان:

یعنی بیندیشید که آیا  خُلق و دینش را میپسندید پس  با او ازدواج کنید، و اگر به این دستور عمل نکنید فتنه و فساد بزرگی در زمین به وجود خواهد آمد

حسن خلق:

مردى به امام رضا مراجعه کرده و  عرض کرد

مردی به  خواستگاری دخترم  امده  ولى او دارای اخلاق بدی است، چه کنم؟ حضرت فرمود ند

دخترت را به ازدواج او درنیاور.

پارسایی:

سومین صفت لازم برای یک همسر مناسب، برخوردار ی از تقوا در حدی است که همسر از گناهانی مانند زنا  و شراب خواری  اجتناب کند و به طور علنی و آشکار، مرتکب گناهان دیگر نشود.

پاک دامنی:

پاک دامنی زن، او را از خیانت به کانون خانواده و همسر خویش حفظ می کند، و پاک دامنی مرد، او را از نگاه هوس آلود به نامحرمان و از خیانت به حریم خانواده.

حضرت صادق (ع)  می فرمایند : کفو بودن در این است که طرفین عفیف بوده و  از امکانات اقتصادی نیز برخوردار باشند

هوشمندی:

همسر عاقل امکانات خانواده و شرایط و اوضاع زندگی را خوب درک می کند، توقّعات بیجا و بلندپروازی ندارد تا همسرش را در فشار قرار دهد.

بیشتر اختلافات خانوادگی معلول جهالت و نادانی زن و شوهر یا یکی از آن هاست. همسر عاقل گذشت و بردباری دارد و با بهانه های کوچک، زندگی را متلاشی نمی سازد.

حضرت علی (ع) می فرمایند : با انسان احمق و نفهم ازدواج نکنید؛ زیرا معاشرت با او بلایی است عظیم است .

همتایی فرهنگی:

همتایی و تناسب فرهنگی یعنی آن دو به طور نسبی، از یک دیدگاه و نگرش در مسائل گوناگون زندگی سیاسی، مذهبی و ارتباط با دیگران  برخوردار باشند. هنجارها و ارزشهای پذیرفته شده آن دو  در شیوه ارتباط، استفاده از ابزارها و رسا نه ها ی تصویری نوین، شنیدنی ها و دیدنی ها و چگونگی گذران اوقات فراغت و مانند آن  نسبتاً برابر باشد و یا نحوه تربیت یکى از زن و شوهر بر خلاف دیگرى نباشد؛ مثل آنکه شوهر در خانواده اى بزرگ شده و در اجتماعى تربیت یافته باشد که کلمات خشن و تند و زننده زیاد به کار میرفته و او هم به آن سخنان عادت کرده است، ولى زن در محیط و خانواده اى متین و مؤدب بزرگ شده باشد که در تمام مدت عمرش ، آن گونه سخنان به گوشش نخورده و فکر نمیکرده که ممکن است چنین کلماتی از دهان انسانى خارج شود.

بنابراین،همین گونه بالعکس  اگر مردى پاک و نظیف با زنى پلید و کثیف ازدواج کند گرفتار یکى از دو شر

شده است: سازش با همسر یا جدایى و طلاق. اگر او عاقل باشد شر خفیف را انتخاب مى کند و شرّ سنگین را از خود دور مى سازد. و از این دو بهتر، آنکه پیش از پیوند ازدواج، بیشتر دقت کند تا دو جوان در ابتداى زندگى، گرفتار مشکلى نشوند.

سلامت جسمی:

مقصود از سلامت جسمی  بیماری مزمن و حادی همچون جذام، پیسی، ایدز و مانند آن نباشد و  نیز از اندام سالمی برخوردار باشد. اگر احیاناً کسی بخواهد این صفت را نادیده بگیرد، باید با منطق قوی و قابل قبول خود و  خانواده را  توجیه  نماید چرا که پذیرش نواقص در ابتدا راحت اما کم کم موجب عسر و  حرج خواهد شد .

سلامت جنسی:

زوجین باید از سلامت جنسی برخوردار باشند؛ زیرا امروزه مسلّم شده است که علت بسیاری از آشفتگیهای روانی، لغزشهای اخلاقی، خیانتها، شکست های زندگی زناشویی، ناسازگاریها، بدخلقیها، خلاف کاریها و حتی جنایات، بی توجه ی به مسائل جنسی است و یا مسائلی که به نحوی با آن ارتباط دارد، و چه بسیار خانواده هایی که محیط گرم و صمیمانۀ اولیه شان در اثر ناآشنایی با مسائل جنسی، به محیطی سرد و بیروح مبدل گشته و نغمات عاشقانه، جای خود را به کلمات ناپسند داده و چه بسا کار را به طلاق کشانده است.

بحث سلامت جنسی از جمله مسائل بسیار مهمی است  که لازمه پرداختن  به آن  و  بررسی ابعاد آن  نیازمند مقال دیگری است  لذا در این  حد اکتفا می گردد و در شماره  های بعدی بیشتر بدان پرداخته خواهد شد .

 

Check Also

گذری بر آسیب شناسی اشتغال زنان

ابعاد مسائل حوزه اشتغال زنان را باید با توجه به همگرایی لایه‌های دین و اصول …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *