Home > من و جامعه > خانواده و جهاد اقتصادی

خانواده و جهاد اقتصادی

وقتی به عبارت جهاد اقتصادی برخورد می کنیم شاید اولین بار معنایی که به ذهن مخاطب برسد این است که مسئولیت تحقق این جهاد بر عهده دولتمردان و مسئولین اجرایی است. در حالی که رسیدن به آرمان مقام معظم رهبری مستلزم ورود هسته ای ترین اجزای اجتماع و بسیج توده های مردمی است.

واقعیت این است که جهاد اقتصادی مانند همه عرصه های جهادی، نهضتی همگانی را می طلبد که در آن از منابع موجود؛ بالاترین بهره وری و استفاده به عمل آید. و بی تردید کارآمد ترین منبع و همچنین اثرگذارترین ظرفیت در این حوزه؛ نهاد مقدس خانواده می باشد.

بر این اساس پیش شرط و لازمه ولایتمداری ملت ایران در این مقطع حساس زمانی، آغاز تحول اقتصادی در حوزه های فردی و اجتماعی است که بی تردید مقدمه و نقطه آغاز آن از خانواده می باشد.

خانواده به عنوان نهادی زیربنایی در عرصه اجتماع، نقشی بی بدیل در تحقق اهداف جهاد اقتصادی در عرصه کلان کشور دارد.

از سویی رکن محوری این نهاد را زنان در نقش مادری و همسری به خود اختصاص می دهند.

اهمیت نقش زنان در حوزه معیشت و مدیریت اقتصادی خانواده به حدی است که امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه ۳ خصلت متانت، احتیاط و حسابگری را از ویژگی های مهم زن مسلمان می داند. حضرت در این فرمایش تصریح می کنند که زنان حسابگر و دقیق، از مال و آبروی همسر خویش مراقبت می کنند.

برای همین است که ما قائلیم به این که بخش اعظمی از جهاد اقتصادی در خانه و خانواده اتفاق می‌افتد و اگر زن خانه در زندگی خود برنامه‌ریزی و تدبیر لازم را انجام دهد و بهره‌وری را هدفمند کند، می‌تواند برای جلوگیری از اسراف‌ها و بخشی از روش‌های نادرست مصرفی قدم‌های بلندی را بردارد.

لذا نقش زنان خانه دار در خانواده، رهبری و مدیریت اقتصاد خانواده است که در تدبیر امور داخل و نظارت مسئولانه برای کانون پر مهر خانواده تعریف می شود. ضمن این که هر نوع دوری از مصرف گرایی و بهاء دادن به مصرف بهینه و رعایت الگوی اصلاح شده مصرف از جمله آموزه هایی است که از طریق زن در اقتصاد خانواده تزریق می شود. چرا که بخش مهمی از مسائل اقتصادی خانواده آموزش و تربیت رفتار صحیح اقتصادی به فرزندان است که توسط مادر در باورهای نسل نهادینه می شود. بنابراین خانواده به عنوان یک نهاد مهم در ترویج فرهنگ مصرف صحیح، در انتقال روحیه جهاد اقتصادی به جامعه آینده، نقش مهمی داراست.

وقتی زن به میدان جهاد اقتصادی پا می نهد می بایست نخستین استراتژی خود را تجدید نظر در عرصه اقتصاد قرار داده و با اصلاح هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و کنترل مصارف، اقتصاد خانوار را بهبود بخشند و حتی از طریق برخی تولیدات در داخل منزل به بهبود وضعیت اقتصاد خانوار کمک کنند. مدیریت صحیح بین درآمد و مصرف، باعث اندوخته شدن درآمدهای پنهان خانواده می‌شود که این درآمدهای ذخیره شده می‌تواند در مراحل بعدی در مباحث مختلف از جمله کسب و کار خانگی و ایجاد اشتغال برای زنان خانه‌دار هم مفید و مؤثر باشد. بسط و گسترش کسب و کار‌های خانگی از یک سو باعث ایجاد اشتغال در جامعه می‌شود و از طرف دیگر بهره‌وری و استفاده بهتر از درآمد‌ها را به دنبال خواهد داشت.

بنابراین انتظار آن می رود که جهاد اقتصادی اسلامی بتواند الگویی در مقابل نظام های سرمایه داری، ارائه دهد.

شاید همین دغدغه ارائه الگوی اسلامی در حوزه جهانی شدن باعث شده بود که شهید مطهری صراحتا تاکید فرماید که: اسلام طرفدار تقویت بنیه اقتصادی است اما نه به عنوان اینکه اقتصاد خود هدف است، یا تنها هدف است، بلکه به عنوان اینکه هدفهای اسلامی بدون اقتصاد سالم و نیروی‏ مستقل اقتصادی میسر نیست، اما اسلام اقتصاد را یک رکن از ارکان حیات‏ اجتماعی می‏داند.

Check Also

گذری بر آسیب شناسی اشتغال زنان

ابعاد مسائل حوزه اشتغال زنان را باید با توجه به همگرایی لایه‌های دین و اصول …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *