Home > من و جامعه > مصرف گرایی

مصرف گرایی

مصرف، به خودی خود نه تنها پدیده‌ای ناپسند نیست بلکه بسیار لازم است؛ در واقع یکی از شیوه‌های اساسی برای پاسخگویی به نیازهای طبیعی وزیستی انسان است که بدون آن، زندگی مادی و معنوی انسان‌ها دستخوش آشفتگی و نابسامانی خواهد شد همانطور که می دانیداین عمل یعنی استفاده از کالاها به منظور رفع نیازها و امیال که  نه تنها شامل خرید کالاهای مادی است، بلکه در برگیرنده مصرف  خدمات ،نشانه‌ها و نمادها، مصرف کالاهای فرهنگی نظیر کتاب، موسیقی، انواع تفریحات و سرگرمی‌ها، حضور در نمایشگاه‌ها و سینماها و …. را نیز دربرمی‌گیرد.

در جوامع گذشته نیز مصرف وجود داشته ولی هدف اصلی آن رفع نیازهای زیستی بوده اما امروزه این موضوع اهداف دیگری نیز دارد که به طوریکه فراتر از حد نیازمی باشد و جنبه آسیب گونه به خود گرفته است ودر حقیقت این مسئله ا ز تفکر مادی و اقتصاد سرمایه داری غرب  برای ما به ارمغان رسیده‌است، ویژگی بارز سرمایه داری تولید برای سود است، در این نظام کالا با ایجاد نیاز کاذب و برای کسب سود تولید می شود.

 

مصرف به عنوان سبک زندگی

نکته قابل توجه اینکه مصرف یکی از شاخص‌های اصلی سبک زندگی محسوب می‌شود به طوری که بعضی از صاحب‌نظران، سبک زندگی را به معنای نحوه مصرف و کیفیت و کمیت آن دانسته‌اند یعنی دقیقاً و تنها آنچه که سبک زندگی یک فرد را در جامعه شکل می‌دهد، مصرف آن فرد است.

در دنیای جدیدا مصرف گرایی با خوشبختی معادل شناخته می شود. زیرامصرف کالاها به عنوان ابزاری جهت نشان دادن منزلت و شخصیت اجتماعی مورد توجه مصرف کننده قرار می گیرند .  درواقع انسان امروزی با  نمایش دادن کالاهای تحت تملکش ، در صدد خلق و حفظ هویت خویش است . و این امرموجب افزایش مصرف و پدید آمدن نوعی مسابقه در میان افراد جوامع شده است.

مصرف در ایران

جامعه  در حال گذاری مثل ایران نیز در دهه‌های اخیر، تحولات زیادی را در زمینه پدیده مصرف تجربه کرده است. به طوریکه مصرف گرای در تمامی عرصه های زندگی مان مثل آرایش و زینت ، مراسمهای عروسی، عزاداری  ، ترحیم ، جشن تولدها و…. نفوذکرده است .

 طبق آمارهای رسمی منتشر شده در سال ۱۳۸۸، متوسط انرژی مصرفی در ایران بیش از ۲ برابر متوسط جهانی است. این در حالی است که نسبت انرژی مصرف شده به کالاهای تولید شده ۸ برابر کشورهای پیشرفته است. ایران از نظر تعداد جراحی زیبایی بینی در دنیا مقام اول است. ۸۰ درصد از زنان و ۶۰ درصد از مردان به انجام عمل زیبایی تمایل دارند. رئیس انجمن جراحان پلاسیتک و زیبایی بیان می‌کند که ۶۰ تا۷۰ درصد از تقاضاهای جراحی زیبایی به‌ویژه جراحی بینی غیرضروری است. در کشور زنانی را داریم که بیش از ۹ بار بینی خود را به تیغ جراحی سپرده اند و در واقع از بینی شان چیزی باقی نمانده است. طبق این آمار حدود ۹۰ درصد از بیمارانی که بینی خود را جراحی می کنند، دچار مشکلات تنفسی می شوند. ایرانی ها از نظر رشد مصرف لوازم آرایش، رتبه  3 را در دنیا دارند. در کشور ما تنها ۱۰ درصد از لوازم آرایش موجود در بازار از مجاری قانونی وارد کشور شده اند. سن مصرف لوازم آرایش به ۱۵ سال رسیده است در حالی‌که در کشورهای توسعه یافته، تمایل به آرایش بیشتر در زنان مسن دیده می¬شود که طراوت و شادابی پوست خود را از دست داده اند. (ترکاشوند، ۱۳۸۸، آنلاین)

 

با توجه به مطالب فوق سعی می شود درنوشتارهای بعدی به بررسی ، علل و عوامل، پیامدها و الگوی مصرف از دیدگاه اسلام بپردازیم .

 

 

Check Also

خط مقدم (۲)

یا بُنی انت مقتول سال ها قبل از شهادت در جلسات درس گفته بود: من …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *