Home > من و تهدیدها > بحران هویت | قسمت چهارم

بحران هویت | قسمت چهارم

برخی از راهکارهای پیش گیری از بحران هویت

۱٫دین ۲٫ خانواده ۳٫ روابط سالم اجتماعی ۴٫ علم گرایی ۵٫ تعلیم و تربیت

دین: اگر امروزه شاهد نا بهنجاری های اجتماعی در جامعه می باشیم که به بحران هویت تبدیل شده است، شاید بدین علت است که ساختار های اجتماعی چندان بر مبنای اصول دینی استوار نشده است. یکی از مشکلات اصلی جامعه ی ما  این است که هنوز ارزش ها و هنجار های دینی به خوبی تعریف، و معرفت دینی در جامعه در حد لازم  عرضه نشده است. انسانها در جامعه مدرن با بسیاری از تناقضات روبرو هستند و گاهی قدرت تمیز آنها را از یکدیگر ندارند و برخورد جوان و نوجوان با چنین تناقضاتی بیشتر او را دچار بحران و گم گشتگی هویتی می کند. نهادینه کردن اصول و فروع دین و تاکیدات کتاب و سنت با اشکال مستقیم و غیرمستقیم،  بر ذهن و فکر نوجوان و جوان تا حد زیادی می تواند او را از گرداب مشکلات رهایی ببخشد.

خانواده: به اعتراف بعضی از دانشمندان اجتماعی امروزه در جوامع مدرن خانواده، کارکرد اصلی خود را از دست داده است و نهاد های اجتماعی یکی پس از دیگری نقش خانواده را بر عهده گرفته اند.

اگر نهادها و مراکز تربیتی و آموزشی نظیر مهدکودک و مدرسه می توانستند جانشین خوبی برای خانواده باشند،  باید امروزه که کودکان و نوجوانان بیشتر اوقات خود را در این مراکز سپری می کنند، با مشکلات تربیتی و هویتی کمتری سر در گریبان باشند، در صورتی که می بینیم مشکلات کودکان و نوجوانان بیشتر از پیش بروز نموده است. پس می توان به جرات چنین گفت که یکی از دلایل ظهور بحران های اجتماعی این است، که هیچ چیز نمی تواند خلاء کارکردهای خانواده را پر کند.

روابط سالم اجتماعی: جامعه در حقیقت شبکه ی در هم تنیده ای از روابط افراد  است. این روابط باید به گونه ای سالم برقرار شود، کارکرد شبکه ی سالم ارتباطی این است که جامعه از همبستگی اجتماعی بالایی برخوردار می شود. لذا هر قدر همبستگی اجتماعی افزایش یابد، بروز مشکلات هویتی کم تر خواهد شد. داشتن روابط سالم با هسایه، اقوام، دوستان، همسالان و… به شکلی متعادل  می تواند نوجوان را در هویت یابی کمک کرده و از بروز مشکلات رهایی بخشد.

علم گرایی: مهم ترین کارکرد های علم و دانش، شناخت نسبت به خود و جایگاه خود در نظام هستی است تا انسان در منظومه ی هستی سرگردان نباشد و دچار بحران هویت نشود.

حضرت امیر(ع) در این مورد کلام راهگشایی دارند و میفرمایند : اندیشمند کسی است که قدر ،منزلت و جایگاه خود را بشناسد و در جهل و نادانی انسان همین بس که قدر خود را نشناسد.

با این توصیف ، هرچه عقلانیت و علم گرایی در جامعه بیشتر محور توجه قرار گیرد و سطح آگاهی افراد جامعه بالاتر باشد، افراد در شناخت خود، فرهنگ خود، و جامعه خود توانمند تر خواهند بود و از آن جا که این شناخت، به فرد کمک می کند هویت خود و جامعه خود را بهتر و بیشتر بشناسد، جامعه و فرد کم تر دچار بحران هویت می شوند.

تعلیم و تربیت: امروزه نقش تعلیم و تربیت در اصلاح فرد و جامعه چنان بارز است که هیچ کشوری را در جهان نمی توان یافت که بدون بهره مندی از ان توانسته باشد به مراحلی از رشد و توسعه، به ویژه در زمینه حل مشکلات اجتماعی خود دست بیابد. آموزه های معلمان و مربیانی که خودشان دچار مشکلات هویتی نباشند،  و همچنین مضمون کتب درسی که عاری از وازدگی باشند و نقاط قوت فرهنگی، ملی و دینی کشورمان را به خوبی و البته به دور از اغراق نشان دهند، می توانند نقش عمده ای در حل بحران هویتی نوجوان و جوانان ایفا نماید.

 

Check Also

جایگاه اجتماعی زن در دیدگاه آیت الله جوادی آملی

آیت‌‌ا... جوادی آملی معتقدند که روح چون خدایی است پس زن و مرد ندارد، و همه ­ی انسان ­ها قدرت ترقی و رشد و به کمال رسیدن را به یک اندازه دارند...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *