Home > من وبقیه > هویت ملی | قسمت دوم

هویت ملی | قسمت دوم

نظام آموزش و پرورش به عنوان یکی از نهادهای مهم در همه جوامع ، نقش اساسی و سرنوشت سازی رادرتربیت نیروی انسانی و تولید سرمایه اجتماعی و فرهنگی و در فرایند رشد و تعالی کشور ایفاء می کند به گونه ای که آینده کشور را می توان در آیینه آموزش و پرورش امروز به نظاره نشست.

هدف اصلی  نظام های آموزشی، فراهم آوردن زمینه شناسایی، رشد و شکوفایی استعدادها و تعلیم و تربیت افراد به منظور حضور فعال و مؤثر در جامعه و انتقال فرهنگ، ارزش‌ها واصول حاکم بر کشور به آنان است.

وبدین دلیل در عصر حاضر نقش نظام های آموزشی فقط در علم آموزی، توسعه مهارت ها، قابلیت های شناختی و آماده کردن کودکان و نوجوانان برای ورود به مدارج تحصیلی بالاتر خلاصه نمی‌شود بلکه بسیاری از صاحب نظران علوم اجتماعی آن را عامل و اساس هرگونه تحول پایدار درعرصه رشد و توسعه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می‌پندارند و به نقش آینده ساز نظام آموزشی در تربیت انسان ها و تبدیل آنها به سرمایه انسانی و  افرادی بالنده از لحاظ فرهنگی و اجتماعی فعال و آگاه ،مسئول ،تصمیم گیر و خلاق ایفا میکند ونیز نقش مهم آن درتحکیم هویت ملی ،وحدت ملی و تقویت همبستگی اجتماعی از طریق اشاعه سنت ها، رسوم اجتماعی و ایدئولوژی ها میباشد.بنابراین نظام های آموزشی یکی ازمهمترین  نهادهای است برای تحقق و تنفیذ هویت ملی .

 با توجه به موارد فوق به بررسی برنامه های هویتی نظام آموزش وپرورش سایر کشورها می پردازیم .

ژاپن :

تحقیقات انجام شده در خصوص فرهنگ آموزش و فرهنگ مدارس ژاپنی اعجاب جهانیان را برانگیخته است.

مطالعات تطبیقی آموزش وپرورش نشان می دهد که دوره ابتدایی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است که تاثیر بسزایی در رشد هویت ملی دارد .در واقع آموزش و یادگیری در قالب سناریوهایی فرهنگی مدیریت می شود. از دیگر ویژگی های آنها تاکید بر کار گروهی ، تاکیدبر دوستی و رفاقت در مدارس ، شکوفایی و خلاقیت ، احترام به دیگران و…. می باشد . در عین حالا به مدارس توصیه شده است که مکانهای آموزشی تنها مدارس نباشد بلکه شامل پارکها ، کارگاه های صنعتی و خدماتی ،کتابخانه ها ،موسسات اجتماعی و آزمایشگاهای نیز باشد . تا از این طریق دانش آموزان با میراث فرهنگی ، هنری ، تاریخی ،طبیعی خود آشنا سازند تا حس تعلق و میهن دوستی شان را افزایش دهند.

هند:

وزارت آموزش و پرورش هند یک موسسه اصلی را تحت عنوان اتحادیه ملی کتاب اداره می کند . که هدفش تولید و تشویق انتشار نشریات خوب و دسترس قرار دادن آن با قیمت متعادل برای عموم است . این کتب تحت عنوان "هند ،سرزمین ومردم "و"زندگینامه ملی" که به تمام زبانهای هندی ترجمه میشود .

کره جنوبی :

پژوهش انجام شده نشانگر این است که شاخص های هویت ملی از نیمه دوم قرن ۲۰ در درس مطالعات اجتماعی مورد  توجه قرار گرفته است .

تبت :

تبتی ها به خصوص پس از حاکمیت چینی ها بر این سرزمین ، برای اینکه احساس هویت ملی شان در نسل جوان به افول نرود .بهای زیادی به برنامه درسی داده اند .

در واقع آنها از طریق پاسداشت فرهنگ اصیل و سنتی تبتی وآگاه کردن نسل جوان با این میراث عظیم در برنامه های درسی شان ، هویت ملی را تقویت نموده اند.

فرانسه :

تحمیل زبان فرانسه در مدارس به بهای نفی غرور وعزت نقش مردم محلی فراهم آمده است  . درمدارس به دانش آموزان نوع جدیدی از وطن پرستی آموزش می دادند و تعلیم زبان ، تاریخ و جغرافیای فرانسه به آنها بخشی از کار متصور ساختن مفهوم ملت میباشد .

هلند:

در کشورهلند از پنج سالگی رفتن به مدرسه اجباری است و اگر خانواده‌ای بچه خود را در این سن  به مدرسه نبرد، باید جریمه پرداخت کند و تحت پیگردهای قانونی قرار می‌گیرد.

در مدرسه انجام دادن کارهای دستی، مهارت بازی با اشکال مختلف و از همه مهم‌تر تعامل با بچه‌هایی از ملیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف به بچه‌ها آموزش داده می‌شود.

 نکته قابل توجه اینکه مدارس هلندی که بر مبنای زبان هلندی هستند رایگان  است و نسبت به  مدرسه‌های بین المللی که سالیانه هزینه‌ای حدود ۴۰۰۰ یورو دارد، از نظر اقتصادی بسیار به  صرفه تر هستند.

به همین دلیل خیلی از افراد، چه هلندی و چه غیر هلندی، بچه هایشان را به مدارس هلندی میفرستند . در حقیقت دولت از این طریق سعی در حفظ فرهنگ و زبان هلندی و ترویج آن برای غیر هلندی ها و مهاجران دارد.

با توجه به مطلب فوق ایران اسلامی در شرایط حاضر با تهاجم فرهنگی و برنامه ریزی آگاهانه و هدفمند دشمنان انقلاب اسلامی مواجه است که آسیب هایی فراوانی بر باورها، اعتقادات ، نگرش ها و رفتارهای آحاد جامعه، به ویژه نسل جوان دارد. که برای حل این معضل  نیازمند مشارکت و مسئولیت پذیری تمام نهادهای آموزشی به ویژه آموزش و پرورش هستیم و همچنین باید توجه اساسی به برنامه های درسی به خصوص به فعالیت های فوق برنامه داشته باشیم تا از این طریق حس میهن دوستی را میان جوانان  و نوجوانان افزایش دهیم .

Check Also

در حکمت آفرینش چشم‌ها…

  ۱ در روان‌شناسی درسی هست به نام  روان‌ شناسی احساس و ادراک جایی می‌ …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *