Home > من و تهدیدها > شکاف نسل ها | قسمت دوم

شکاف نسل ها | قسمت دوم

درباره ی وجود یا عدم وجود شکاف نسلی در ایران، دیدگاه ها را می توان به پنج دسته تقسیم کرد:

۱- دیدگاهی که از وجود شکاف نسلی در ایران دفاع می کند. این دیدگاه معتقد است که در ایران شکاف نسلی وجود دارد و به تدریج بر شدت آن افزوده می شود.

۲- دیدگاهی که به تفاوت نسلی اعتقاد دارد و نه شکاف یا گسست نسلی.

۳- دیدگاهی که مسئله اصلی را گسست فرهنگی می داند نه گسست نسلی.گسست فرهنگی، گسستی در آداب و عادات کهنه و جدید نسل جوان و پیر است که به اقتضای گذر عمر متفاوت می شود، و گسست نسلی، گسستی در اندیشه و فرهنگ و نیز ایدئولوژی و آرمان است.

۴- دیدگاهی که مسئله اصلی را گسست نسل می داند و نه گسست نسلی. در این دیدگاه اعتقاد بر این است که گسست نسل یک مسئله اجتماعی نیست، بلکه یک مسئله ی بیولوژیک و ناشی از اقتضای سنی است.

۵- دیدگاهی که با بیم و امید به این پدیده نظر دارد و معتقد است شرایط فعلی اگر مدیریت نشود کشور پتانسیل گسترش تفاوت نسلی را تا سر حد شکاف نسلی دارد.

در جمع­بندی این دیدگاهها می توان چنین گفت که در ایران هنوز بحران شکاف نسلی به وجود نیامده، اما در خطر بروز این مسئله مهم واقع شده است، و اگر تدبیر لازم اندیشیده نشود در آینده ای نه چندان دور با این بحران روبرو خواهیم شد.

برخی از صاحب نظران، ایجاد شکاف نسلی را ناشی از تغییرات اجتماعی وسیع و عمیقی می­دانند که در دنیا اتفاق افتاده، و دنیا را وارد مرحله­ی جدیدی از رشد و تحول نموده است، زیرا چنین تغییراتی، فرآیند مداوم و آرام انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر را دچار مشکل می کند، و بین دو نسل اختلاف تجربه و فرهنگ ایجاد می نماید.

در برخورد با چنین تغییرات اجتماعی وسیع و عمیقی، سه نوع فرهنگ وجود دارد.

۱-فرهنگ نیاکان گرا؛ که فرهنگ غالب در آن تبعیت و الگوگیری از نیاکان و پیشینیان است..

۲- فرهنگ همسان گرا؛ که در آن از همسالان و دوستان الگوگیری می شود.

۳- فرهنگ جوان گرا؛ که نه تنها بزرگترها و والدین الگوی نسل جدید نیستند، بلکه باید مداوم تلاش کنند تا خود را هم پای جوانان قرار دهند و مطابق با فرهنگ جدید دست به اصلاح خود بزنند.

به نظر می­رسد در ایران، در مواجهه با شتاب تغییرات اجتماعی هر سه نوع فرهنگ گفته شده در بالا، در خانواده ها وجود دارد و هر خانواده ای به شیوه­ای خاص با این تفاوتها و تغییرات، رفتار می نماید.

اما نکته مهم این است که چه راهکارهایی در برخورد با چنین پدیده ای مناسب تر است؟

ادامه دارد…

Check Also

جایگاه اجتماعی زن در دیدگاه آیت الله جوادی آملی

آیت‌‌ا... جوادی آملی معتقدند که روح چون خدایی است پس زن و مرد ندارد، و همه ­ی انسان ­ها قدرت ترقی و رشد و به کمال رسیدن را به یک اندازه دارند...

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *