Home > من و خانواده > من و نیمه گمشده > معیار های لازم در انتخاب صحیح همسر – ۴

معیار های لازم در انتخاب صحیح همسر – ۴

 

انتخاب همسر، یکی از مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین انتخاب زندگی هر فرد است، برای انتخاب همسر باید دو دسته معیار را مدنظر قرار داد؛ معیارهای اصلی نظیر ایمان و تدین، اخلاق نیک، شرافت و نجابت خانوادگی، سلامت جسمی و روانی، معیارهای فرعی و ترجیحی مانند تناسب در زیبایی، تناسب سنی، تناسب تحصیلی، تناسب جسمی و جنسی، تناسب اقتصادی، تناسب فرهنگی- اجتماعی و هماهنگی روان شناختی. معیارهای اصلی آن دسته از معیارهایی است که وجودشان در امر انتخاب همسر لازم و ضروری است و به هیچ عنوان قابل چشم‌پوشی نیست؛ اما معیارهای فرعی معیارهای ترجیحی هستند و با رعایت آن‌ها احتمال به وجود آمدن اختلاف در زندگی مشترک به حداقل می‌رسد.

یکی از معیار های بسیار مهم در انتخاب همسر بحث ولود بودن وی است.ولود  در تعبیر فقهی به معنای  خانمی است که عقیم و نازا نباشد .اما منظور مشخص و قابل استناد از این تعبیر علاقه مندی فرد به فرزندآوری است  و  به  نظر می رسد این  ویژگی با  این  تعبیر  نه تنها برای خانم بلکه به مرد نیز اختصاص دارد .فرد ولود  در تعبیر ما  فردی است  که علاقه مند به بچه دار شدن است و از این امر پروا ندارد.البته این نکته بسیار مهم است که اگر جامعه سازوکار های لازم در جهت فرزند آوری و امکانات لازم برای ان را  فراهم آورد  زوجین نه تنها علاقه مند بلکه در شرایط کنونی بر هر فرد شیعه واجب است که  در جهت افزایش نسل محب ولایت و اهل بیت تلاش کند اما  در کنار تامین سازو کار ها و زیر ساخت های اجتماعی و اقتصادی توسط دولت ها این  خود افراد هستند که  باید با اولویت  قرار دادن این  امر اقدام به  ازدواج و اانتخاب همسر نمایند .در واقع باید گفت به  بیان واضح تر خانمی که مدام  در جهت هر چه نزدیک تر شدن شکل ظاهری خود به مدل ها و  مانکن های غربی است  چگونه می تواند  بدن خود  را  اماده برای فرزندآوری نمایدو این  مطلب در وهله اول بایستی توسط مادران  به  پسران  آموزش داده شود که معیار خود  را  بر این اساس تنظیم نمایند  تا بر اساس مدل ها و الگوهایی که مانکن ها و  زنان غربی در اختیار ایشان قرار می دهند برای انتخاب همسر آینده شان تصمیم نگیرند  و  در وهله دوم این  مادر دختر خانم است که موظف به  ارایه متد ها و الگوهای درست زنانگی و  انتقال دهنده مفاهیم اصیل انسانی به  دور از ارزش گذاری های کاذب بر اساس معیار های زیبایی ظاهر است.

از طرفی در آیات قرآن کریم، باروری هدیه‌ای از سوی خدا به بندگان و پیروان شایسته معرفی شده است. قرآن کریم همچنین، در مورد حضرت زکریا در آیه ۸۹ سوره انبیاء فرموده است: «وَ زَکَرِیَّا إِذْ نادى‏ رَبَّهُ رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ؛ و زکریا را یاد کن آن هنگام که پروردگار خویش را ندا داد، پروردگارا! مرا تنها مگذار که تو از همه بازماندگان بهتری» و در آیه ۳۸ آل‌عمران می‌فرماید «هُنالِکَ دَعا زَکَرِیَّا رَبَّهُ قالَ رَبِّ هَبْ لی‏ مِنْ لَدُنْکَ ذُرِّیَّهً طَیِّبَهً إِنَّکَ سَمیعُ الدُّعاءِ؛ در آن‌جا بود که زکریا، (با مشاهده آن همه شایستگى در مریم،) پروردگار خویش را خواند و عرض کرد «خداوندا! از طرف خود، فرزند پاکیزه‏اى (نیز) به من عطا فرما، که تو دعا را می‌شنوى! قرآن کریم از استجابت دعای حضرت زکریا برای طلب فرزند در آیه ۹۰ انبیاء این‌گونه یاد می‌کند «فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنا لَهُ یَحْیى» از این آیات فوق می‌توان برداشت کرد که اولاً فرزند معین پدر در امر دین و دنیا است وهم‌چنین درخواست فرزند و نسل پاک، سنّت و روش انبیاست و ارزش ذریّه و فرزندان، به پاکى آن‌هاست.

لذا بر هر زن و مرد شیعه و  مسلمانی واجب است تا  به  تاسی از انبیا و  اولیای الهی و توصیه های پیامبر مکرم اسلام  بر فرزند آوری و  فرزند  پروری صحیح اهتمام  ورزیده  و  در این  بین بر دولت  اسلامی واجب است تا  سازوکار های لازم  در جهت  تحقق این  هدف را  فراهم اورد .

 

Check Also

پیامدهای عهدشکنی زناشویی

بدون شک خیانت به همسر عوارض و پیامدهای متعددی را به دنبال خواهد داشت که …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *