Home > من و خودم > توصیه های ناب

توصیه های ناب

 

در یک آزمایش علمی، محققان شخصی را هیپنوتیزم (خواب مصنوعی) کردند، سپس یک لیوان یخ به دست او چسبانده و به او گفتند که این آهن گداخته است، بعد از مدتی، موضعی که یخ به آن متصل بود شروع به واکنش و انفعال کرده و تاول زد؛ یعنی همان واکنشی که دست در مقابل یک جسم به شدت داغ از خود نشان می دهد.

از این آزمایش چه نتیجه ای می گیرید؟

تلقین پذیر بودن بعدی از وجود ماست که اصولا به آن ضمیر ناخودآگاه می گویند. ضمیر ناخودآگاه ما مانند یک کودک زودباور است که باید دقت کنیم به او چه حرفهایی را می زنیم.

شاید عجیب به نظر برسد اما هوشیاری ما می تواند حتی در ناهوشیارترین حالت ها از جمله خواب و هیپنوتیزم فعال و بیدار باشد. بنابراین می توانیم تصمیم بگیریم که از چه تلقیناتی تاثیر بگیریم و از چه تلقیناتی تاثیر نگیریم. افکار و تصاویر مثبت و جملات مثبت یعنی تصمیم بر تاثیر گرفتن از تلقینات مثبت و موثر.

اسلام افکار مثبت و بشارت دهنده را مژده های الهی و رحمانی و افکار منفی و مایوس کننده را وسوسه ای از وسوسه های شیطان می داند. پیامبر اسلام(ص) می فرماید: پیش بینی مثبت داشته باشید تا آنرا بیابید.

شخصیت و زندگی هر فرد عمیقا تحت تاثیر طرز تفکر و نحوه نگرش اوست. تفکر مثبت، باورها، کلمات، تصورات و حتی چهرۀ مثبت پیامدهای مثبتی دارد که روز به روز تقویت می­­شود. شاید معتقد باشید که فقط وقتی می­توان مثبت نگر بود که مشکلی وجود نداشته باشد، در حالیکه بسیاری از افراد در فقدان بیماری و مشکل نیز مثبت نگر نیستند. در اینجا چند توصیه ساده برای رسیدن به مثبت نگری ارائه می­شود:

  1. بدانیم که هر چیز دلیلی دارد: بسیاری از مشکلات و مسائل ما به این دلیل اتفاق می­افتند که درسهای لازم را از آنها بیاموزیم و حتی تکرار آنها می­تواند یادآور این موضوع باشد که ما درسهای لازم را هنوز نیاموخته­ایم. بنابراین:

هنگام بروز مشکل از خود بپرسیم: این مشکل چه پیامی برای من دارد؟

  1. در مقابل احساسات خود صبور باشیم. در لحظات بحرانی به خود بگوییم که من قبلا هم دلتنگ، افسرده، مشوش، مضطرب و … بوده­ام اما آن موقعیت و احساس گذشته است و من بر آن فائق آمده­ام، پس:

“این نیز بگذرد”.

  1. توجه داشته باشیم که همیشه شرایطی بدتر از وضع فعلی هم می­تواند وجود داشته باشد: از آنجا که دیدگاه ما همواره بر اساس مقایسه­های ما شکل می­گیرد، زمانی که در مقابل مسئله دشواری قرار می­گیرید، بدترین حالت ممکن را در ذهن تجسم کنید و به مشکلی که برایتان پیش آمده، نمره­ای از صفر تا ۱۰ بدهید. خواهید دید که مشکل فعلی در قیاس با بدترین حالت، نمره بدی نمی گیرد. این مقایسه می­تواند باعث شود که ما مسئله را بیهوده بزرگ نکنیم.
  2. در هنگام بروز مشکلات به راه حلهای متعدد بیندیشد: برای هر مشکل راه حلهای زیادی وجود دارد که معمولا اولین راه حلی که به ذهن ما می­رسد، مانع می­شود که ما سایر راه حلها را نیز ببینیم. پس:

اگر یک راه حل جواب نداد به سراغ راه حلهای دیگر برویم.

  1. نیمه پر لیوان را ببینیم، زندگی جنبه­های مثبت بسیاری دارد که غالبا به واسطه حضور دائمی­شان قادر به درک اهمیت آنها نیستیم. با بازنگری آنچه داریم، به جای تمرکز بر آنچه نداریم، موهبتهای موجود را کشف کنید. دنیا هم زشتی دارد و هم زیبایی. انتخاب با خود ماست که به چه جنبه­هایی تمرکز کنیم. به درد جسمی که اکنون گرفتارش هستید یا به دوست و همدم خوبی که دارید و می توانید با یک هم صحبتی ساده درد خود را فراموش کنید.
  2. از واژه­ها و جملات مثبت استفاده کنید. استفاده از واژه­های منفی تاثیر منفی زیادی در روحیه شما می­گذارد. وقتی زندگی و احوال خود را توصیف می­کنید، با استفاده از واژه­های مثبت، به خوبیهای موجود توجه کنید. از دیگران با واژه­های مثبت تعریف کنید.
  3. از یاد نبریم که زندگی هرچقدر به چشم ما سخت باشد خداوند همواره با عشق و محبت، به ما توجه دارد.

یاد خدا بهترین پناه است چه در سختی های بیرونی و چه در سختی های روانی و پدید آمدن افکار و وسوسه های منفی.

  1. و مهمترین توصیه: در لحظه هایی که افکار آزاردهنده یا بدبینانه به سراغتان می آید، لحظه ای به خود نگاه کنید که چطور یک فکر شما را غرق خودش کرده است. همین آگاهی کافی است. پس به نفس خود توجه کنید، هر دم و هر بازدم را لحظه به لحظه مزه مزه کنید و به این پنهان ترین و آشکارترین نعمت دم به دم خدا توجه کنید و فقط در لحظه باشید. خواهید دید که آن فکر فقط فکری بود که محو شد و رفت.

 

Check Also

امید ؛ رمز بازگشایی مشکل

زندگی همین است ؛ دو رو دارد . خودمان را فریب ندهیم . هم شادی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *